Wednesday 13 March 2013

Erti Sahabat




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Selawat dan salam buat junjungan mulia, Muhammad SAW, ahli keluarga baginda juga sahabat-sahabat yang banyak jasa.

Mengetahui bagaimana baginda Nabi SAW bersahabat itu penting, juga apa pandangan Quran tentang sahabat. Saya ada membaca sedikit mengenai sahabat, antara maksud ayat Quran yang dijumpai:

1. “Wahai orang yang beriman! Bertakwalah dan hendaklah kamu bersama-sama orang yang bersifat benar.” (Surah at-Taubah: 119).

2. Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israel) berkatalah dia: “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah?” Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: “Kami lah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri. (Surah Ali-Imran 3: 52).

Saya yakin pasti ada lagi ayat-ayat Quran pasal sahabat, kena banyak pembacaan lagi. Hadis pula:

1. Dari Abu Musa al-Asy’ari, bermaksud: 
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.” (HR Bukhari)

2. Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (HR Muslim).

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (HR Muslim).

3. Sabda Rasulullah saw. “Demi Allah yang memakmurkan dunia, kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, kamu tidak akan beriman sehinggalah kamu berkasih sayang antara satu sama lain” (HR. Muslim).

4. Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. bersabda:
“Seseorang insan adalah terikut-ikut dengan adat kebiasaan sahabatnya.

5. Maka hendaklah kamu melihat dengan siapa kamu bersahabat’. (Riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim).

6. “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (HR Abu Daud).

Nasihat daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata,
“Sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu mencari alasan.”

Setelah kita melihat erti sahabat dari Al Quran dan Hadis, marilah kita bertanya pada diri, adakah diri kita sudah mencukupi untuk menjadi sahabat? Marilah kita bermohon kepadaNYA agar kita menjadi sahabat yang dimaksudkan dalam Al Quran dan Hadis..  


 اللهم إني أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِي إِلَى حُبِّكَ

Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu, dan cinta orang yang mencintaiMu, serta cinta terhadap amalan yang dapat mendekatkan aku kepada kecintaanMu. 
(Diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam Musnadnya. Turut diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi – Hadis Hasan).

Ada Keindahan Dalam Bersahabat itu.. :)




Disunting dri Asrol Sahabat

No comments:

Post a Comment